Zaterdag 16 maart 2024

Andantino sostenuto e cantabile

Rondeau. Allegro

F. Schubert (1797-1828)

Sonate in A-groot, D 574, “Grand Duo”

Allegro moderato

Scherzo

Andante

J. Brahms (1833-1897)

Sonate nr. 3 in D-klein, op. 108

Allegro

Adagio

Un poco presto e con sentimento

Presto agitato

Vioolsonates van W.A. Mozart, F. Schubert en J. Brahms

Isobel Warmelink, geboren in Rotterdam, won in januari 2022 de eerste prijs op het Oskar Back Vioolconcours in Utrecht. De jury roemde haar om haar gedreven spel en fantastische interactie met het orkest.

Isobel speelde als solist bij orkesten als het Residentie Orkest, Sinfonia Rotterdam, het Orkest van de 18e Eeuw en het Simon Bolivar Symfonie Orkest. Ze is te gast op vele grote muziekfestivals in Nederland, zoals Wonderfeel, Oranjewoud Festival en Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht.

Momenteel studeert ze aan de Mozarteum Universiteit in Salzburg bij prof. Lukas Hagen, de eerste violist van het beroemde Hagen Quartet. Daarnaast volgt ze kamermuzieklessen bij prof. Rainer Schmidt en masterclasses bij Maxim Vengerov. Ze rondde haar bachelor af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze studeerde bij Koosje van Haeringen en Vera Beths. In het seizoen 2018-2019 had ze een academiefunctie bij het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam.

Sinds 2023 bespeelt Isobel een prachtige Vuillaume-viool, haar genereus in bruikleen gegeven door het Nationaal Instrumentenfonds (NMF).

Isobel en Hillegersberg: “Ik ben geboren en opgegroeid aan de Statenlaan, als de middelste van drie kinderen. Mijn ouders zijn geen professionele musici, maar hebben altijd een liefde gehad voor klassieke muziek. Mijn moeder Janet is getalenteerd amateurmusicus en zingt al zo lang ik me kan herinneren bij Toonkunst Rotterdam en speelt daarnaast piano en fluit.

Het was voor ons vanzelfsprekend om op jonge leeftijd een instrument te kiezen en ook kennis te maken met muziek. Mijn broer koos de piano en ik koos op mijn vierde voor de viool. Mijn zusje Emma begon met pianolessen en is een paar jaar later cello gaan spelen.

Mijn eerste vioollessen kreeg ik bij de SKVR aan de Ringdijk. Ik fietste daar wekelijks naartoe met mijn vader, die in de les fanatiek aantekeningen maakte en me vervolgens thuis hielp met oefenen.

Mijn moeder ging altijd graag naar de concerten in de Hillegondakerk en op een gegeven moment besloot ze dat we best oud genoeg waren om mee te gaan. Ik moet bij die eerste concerten een jaar of zeven zijn geweest, mijn broer negen en mijn zusje vijf. Ik kan me nog levendig herinneren hoe dat ging. Eerst over de Straatweg naar de Hillegondakerk fietsen, vervolgens in het donker de begraafplaats over. Sommige grafstenen waren heel oud en er zaten gaten in, dat vonden we altijd heel spannend. In de kerk op de stoelen of banken konden we vaak niks zien, doordat er grote mensen voor ons zaten, dan gingen we met zijn drietjes op de houten trapjes zitten en op die manier heb ik veel van mijn eerste concerten beleefd.

Ik was dan ook heel verheugd toen ik voor de eerste keer zelf in de Hillegondakerk mocht optreden, in 2007. Dit was grappig genoeg niet op de viool, maar aan de piano. Ik kreeg vanaf mijn zevende naast viool ook pianolessen en via onze pianojuf Johanne Lether mochten we optreden in de Hillegondakerk en kregen we een masterclass van de pianobroers Martijn en Stefan Blaak.

Mijn echte debuut als violist in de Hillegondakerk was in 2015, toen ik samen met pianist Natasja Douma een avondconcert gaf. Sindsdien heb ik hard doorgestudeerd, mijn bachelor- en masterstudie afgerond, me ontwikkeld als musicus en als mens. Ik kijk er enorm naar uit binnenkort weer in de Hillegondakerk op het podium te mogen staan!”

Nikola Meeuwsen (2002) wist als kind al dat hij pianist wilde worden na het beluisteren van Horowitz' uitvoering van het 3e pianoconcert van Rachmaninoff.

Al snel werd zijn enorme talent herkend en erkend: vanaf jonge leeftijd won Nikola diverse concoursen, waaronder in 2012 het Steinway Concours en in 2014 het Koninklijk Concertgebouw Concours. In 2019 kende het Concertgebouw hem de prestigieuze Concertgebouw Young Talent Award toe.

In de zomer van 2022 zette Nikola de Grachtenfestival-prijs op zijn naam, hij is daarmee de jongste winnaar tot nu toe. De jury motiveerde de toekenning zo: Nikola Meeuwsen kenmerkt zich door zijn kraakheldere muzikale denken; in zijn spel vallen stilte en beweging briljant samen. Zijn gedachtengang is pure poëzie. Nikola krijgt in de editie 2023 van het Grachten-festival als artist in residence carte blanche om een aantal concerten samen te stellen.

Als solist trad Nikola op met het Residentie Orkest en het Nederlands Kamerorkest en hij was in solo recitals te horen door heel Nederland en daarbuiten (onder meer in Milaan, Bologna, Triëst, Faro en Imola). In januari 2024 maakte hij zijn debuut in het Koninklijk Concertgebouw.

Nikola Meeuwsen is een veelgevraagd gast op festivals. Hij speelde in het Storioni Festival, het Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, het Internationaal Kamermuziekfestival Ede, Festival Classique en op festival Klassiek NU! In 2022 trad hij op op het Gwyl Machynlleth Festival in Wales, op uitnodiging van pianist en artistiek leider Julius Drake. In juni 2023 maakte Nikola zijn debuut op het St. Magnus Festival op de Orkney-eilanden met een solorecital en trad op samen met het Ragazze Quartet.

Nikola studeert sinds 2014 bij Marlies van Gent en bij Enrico Pace aan de prestigieuze Accademia Pianistica di Imola, bij Frank Braley en Avedis Kouyoumdjian aan de Koningin Elisabeth Kapel in Brussel. Hij trad als kamermusicus op met het Matangi Kwartet, met violist Alexander Kerr, met altviolist Vladimir Mendelssohn en in pianoduo's met Igor Roma, Anna Fedorova, Thomas Beijer en Enrico Pace.