HILLEGONDAKERK

Alle concerten vinden plaats in de monumentale Hillegondakerk in de wijk Hillegersberg. De kerk maakt deel uit van de historische kern van Hillegersberg.

De donk waarop de kerk en de ruïne van het voormalige kasteel staan, is het vroegst bewoonde deel van Rotterdam. Deze natuurlijk ontstane heuvel was in oude tijden een vluchtplaats voor wassend water en gevaar.

Rond het jaar 1000 bevond zich op de donk al een bedehuis. Op het wapen van Hillegersberg – overgenomen in het logo van de Concertstichting – is de legende afgebeeld van de reuzin Hillegonda. Het zand dat uit haar schort viel, zorgde voor het ontstaan van de heuvel, zo wil de legende ons verhalen.

De kerk bezit tien fraaie glas-in-loodramen met Bijbelse voorstellingen o.a. vervaardigd door de bekende glazenier Marius Richters. In de video op deze pagina vertelt de koster over het werk van de glazenier.

Ook het Abraham Meere-orgel in de kerk (1830) is een majestueuze verschijning. De zeven kroonluchters en wandkandelaars zijn voorzien van echte kaarsen. Tijdens de concerten branden enkele kaarsenkronen.

Qua ambiance en sfeer is de Hillegondakerk een schitterende locatie. Toch is één ding het belangrijkste: de akoestiek! En die is in de Hillegondakerk perfect. Musici en luisteraars zijn het daar over eens.

Kijk voor verdere informatie over de Hillegondakerk op vriendenvandehillegondakerk.com of op www.hillegondakerk.nl