Zaterdag 16 december 2023

Kerstconcert

Luci Serene & Camerata Delft

Heleen Meijer (sopraan), Marie Anne Jacobs (alt), Emilio Aguilar Balbuena (tenor), Imre Rolleman (fluit), Quirine van Hoek (viool), Lotte Beukman (cello), Andrew Clark (clavecimbel)

‘Timeless Christmas’

Een tijdreis door 15 eeuwen prachtige kerstmuziek, samengesteld door Andrew Clark

Ethqatal waw yalude

Lied van de onnozele kinderen

Syriac (Aramees) 4e of 5e eeuws

Nowell sing we

(Middle English)

Anon. 15e eeuws

A solis ortus cardine

Gilles Binchois (1400-1460)

En Belén tocan a fuego

Spaans traditioneel

Riu, riu, chiu

Mateo Flecha el Viejo (1481-1533)

Noëls en trio et sur les instruments

Michel Richard de Lalande (1657-1726)

Marc Antoine Charpentier (1643-1704)

Das neugeborne Kindelein

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

O lovely Peace (Judas Maccabeus)

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

A Virgin Unspotted

William Billings (1746-1800)

(arr. Andrew Clark)

Two songs for voice and violin

Gustav Holst (1874-1934), uit op. 35

Julens Vuggesang

Edvard Grieg (1843-1907)

Christos gennethen

Grieks Kerstlied

Hark the herald angels sing

Midden in de winternacht

Toelichting:

De ensembles Luci Serene en Camerata Delft, nemen u onder leiding van klavecinist Andrew Clark mee op een tijdreis door 15 eeuwen prachtige kerstmuziek: van een Oud-Syrisch lied uit de 5e eeuw, via 11e eeuws Byzantium tot de Europese middeleeuwen, de barok, de klassieke tijd, de romantiek en onze moderne tijd.

De behoefte om de geboorte van Christus te vieren met muziek is van alle tijden en alle windstreken: u hoort de zangers in het Oud Syrisch, Latijn, Duits, Spaans, Frans, Engels, Noors, Grieks en natuurlijk ook Nederlands.

Pronkstuk van het programma is Buxtehudes ‘Das neugeborne Kindelein’. Hierin jubelen de engelen, want Jezus is gekomen om ons te beschermen tegen alle kwaad: het is tijd om te zingen!

En dat geldt ook voor het publiek, want we sluiten dit feestelijke kerstconcert af met enkele traditionele Carols waarbij u wordt uitgenodigd om mee te zingen.

De musici:

Luci Serene werd opgericht in 2005 door sopraan Heleen Meijer, alt Annette Stallinga en pianist/klavecinist Andrew Clark.

In de bijna 20 jaar van haar bestaan heeft het ensemble ontelbare optredens gegeven, verspreid door heel Nederland, vaak met z’n drieën, maar ook in samenwerking met collega musici. Terugkerende hoogtepunten zijn de feestelijke kerstconcerten in de Hillegondakerk, veelal met speciale composities en op maat gemaakte arrangementen van Andrew Clark.

Karakteristiek voor Luci Serene is een losse, open opstelling naar het publiek, om zo iedereen te betrekken bij het verhaal dat in de muziek wordt verteld. Dat verklaart ook de keus voor de naam ‘Luci Serene’, de eerste twee woorden van een gedicht van de renaissancedichter Ridolfo Arlotti, waarin hij spreekt over de ‘luci serene’ (serene ogen) die zijn hart doen ontvlammen. En dat is precies wat ensemble Luci Serene wil in haar concerten: het publiek ontroeren en in het hart raken met hun muziek.

Wegens werkzaamheden elders kan Annette niet meedoen aan dit concert, maar gelukkig is een fantastische vervangster gevonden in de alt Marie Anne Jacobs.

Voor de gelegenheid wordt Luci Serene uitgebreid met de zeer welkome aanwezigheid van tenor Emilio Aguilar Balbuena, en we zijn heel blij dat we voor dit concert kunnen samenwerken met de geweldige musici van Camerata Delft.

Camerata Delft staat voor persoonlijke, fantasievolle uitvoeringen van voornamelijk 17e en 18e eeuwse kamermuziek op bijzondere locaties. Oorspronkelijke barokmuziek met een ‘nieuw geluid’: variatie in bezetting en instrumentarium, eigen arrangementen, hecht en levendig samenspel, kennis en ervaring, sprankelende concerten en inspirerende optredens.

Regelmatig staan hedendaagse composities geprogrammeerd naast oude meesterwerken, zodat een brug ontstaat tussen oude en nieuwe muziek.