Zaterdag 19 oktober 2024
20.15 uur
Ekaterina Levental, mezzo-sopraan
Irina Parfenova, piano
Harry-Imre Dijkstra, klarinet
Op reis met een kasteeldame: Marie Cornélie’s muzikale wereld’
P R O G R A M M A
Felix Mendelssohn (1809-1847) Klarinetsonate, deel 2: Pastorale Michail
Glinka (1804-1857)
- Lied “Twijfel”
- Klarinetsonate, deel 1: Allegro moderato
Ludwig Spohr (1784-1859)
Selectie uit Zes Duitse liederen op. 106
John Field (1782-1837)
Nocturne in Bes voor piano solo
Gioacchino Rossini (1792-1868)
Uit “Il barbiere di Seviglia”:
Aria van Rosina “Una voce poco fa”
Carl Maria von Weber (1786-1826)
Uit “Der Freischütz”:
Wals en Cavatine van Agathe “Und ob die Wolke sie verhülle”
Gertrude van den Bergh (1793-1868)
Lied, piano solo
Gaspare Spontini (1774-1851)
Uit “Fernand Cortez”:
Aria van Amazily “O re de’miei destini”
Robert (1810-1856) & Clara (1819-1896) Schumann Twee romances voor klarinet en piano
August Harder (1775-1813)
“Sehnsucht”
Toelichting:
Marie Cornélie, gravin van Wassenaer Obdam en kasteelvrouwe van Twickel, maakte deel uit van een gezelschap dat in 1824 prinses Anna Pavlovna, gemalin van Willem II, begeleidde op een reis naar haar familie in Sint Petersburg. Uit haar aantekeningen over die reis naar Rusland blijkt haar enorme doorzettingsvermogen. Het gezelschap reisde vaak wel twintig uur achter elkaar over zeer slechte wegen.
Tijdens het langdurige verblijf zelf volgden diners, wandelingen, rijtourtjes, bals en concerten elkaar in hoog tempo op. Dankzij haar dagboek krijgen we een scherp beeld van het leven en de muziek in die tijd. Ze hield enorm van muziek en beschreef al haar muzikale belevenissen uitvoerig.
Zelf was ze een getalenteerde amateurpianiste die les had van de destijds internationaal befaamde pedagoge Gertrude van den Bergh, tevens de docente van diverse leden van het Koninklijk Huis.
De drie musici van dit concert schetsen een fraai klankbeeld van Marie Cornélie’s muzikale wereld en de grote componisten van haar tijd. De muziek wordt afgewisseld met dagboekfragmenten die opmerkelijke momenten van haar reis beschrijven
De musici:
Ekaterina Levental werd geboren in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, een republiek in de voormalige Sovjet-Unie. Zij studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en harp aan de Conservatoria van Enschede, Detmold (Duitsland) en Rotterdam. Voor beide vakken behaalde zij cum laude haar masterdiploma.
Ekaterina maakt op dit moment carrière als operazangeres en theaterperformer. Zij werkt mee aan de producties van verschillende operahuizen en muziektheatergezelschappen en maakt eigen theaterproducties. Samen met pianist Frank Peters is zij een van de initiators van het meerjarige Medtner Project waarin alle liederen van de Russische componist Nikolai Medtner (1880-1951) worden opgenomen. De eerste CD ‘Incantation’ won in september 2021 de belangrijkste Russische muziekprijs ‘The Pure Sound Award’.
Samen met regisseur Chris Koolmees ontwikkelde Ekaterina onder de naam LEKS Compagnie diverse muziektheaterprojecten, waaronder het autobiografische drieluik De Weg - De Grens - Schoppenvrouw, Pierrot Lunaire 2.0, La Voix Humaine FaceTime en Het Orakel.
Irina Parfenova studeerde in haar geboorteplaats Moskou bij professor Inna Malinina aan de Gnessin Staatsacademie voor Muziek. Na haar eindexamen verhuisde de jonge pianiste in 1987 naar Nederland om haar studie voort te zetten bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na haar studie te hebben afgerond gaf zij concerten over de hele wereld, waaronder Los Angeles, Parijs, Moskou, Budapest en in Zuid-Afrika.
Irina is gespecialiseerd in de muziek van Rachmaninov, Tsjaikovski, Prokofiev en andere Russiche componisten. Naast haar soloconcerten is Irina actief in de kamermuziek, vooral in samenwerking met zangers zoals Ekaterina Levental, Viktoria Pankratova en Gijs Nijkamp. Zij vormt een duo met fluitiste Suzanne Arends, met wie zij in 2018 het album ‘1943’ uitbracht. Irina is mede-oprichter en artistiek directeur van Troupe A’dour geweest, een culturele stichting die zich richtte op educatieprojecten en muziektheatervoorstellingen voor kinderen, met als doel om jong publiek in aanraking te brengen met klassieke literatuur en muziek.
Harry-Imre Dijkstra studeerde zowel aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten als in St. Petersburg in Rusland, met steun van het Cultuurfonds. Hij won verschillende prijzen bij internationale kamermuziekconcoursen en specialiseerde zich tot kamermusicus, met een voorkeur voor minder bekend repertoire en muziek uit Midden- en Oost-Europa.
Naast vaste samenwerkingen met internationale ensembles, zoals het Praagse Bennewitz Kwartet waarmee hij in twintig jaar tijd bijna 300 concerten gaf, was hij ook te gast bij het vermaarde Prazák Kwartet en het Altenberg Trio.
Daarnaast arrangeert en componeert hij, zowel voor eigen gebruik als voor educatieve doeleinden. Ook heeft hij honderden radioprogramma’s geproduceerd en gepresenteerd en geeft hij al vele jaren lezingen en concert-inleidingen door heel Europa.
Zijn enorme kennis van vele genres in de muziek past hij toe in functies als muziekredacteur en -adviseur en voorheen ook als hoofdprogrammeur en hoofdredacteur bij de radio. Daarnaast heeft hij zich ontwikkeld tot een deskundige coach en docent