P R O G R A M M A

 

 

Camiel Boomsma

piano

 

 

Franz Schubert (1797-1829)

Gretchen am Spinnrade

(arr. Franz Liszt voor pianosolo)

 

Vier Impromptus, D 899, Op. 90

 Nr. 1 in C mineur

Nr. 2 in Es groot

Nr. 3 in Ges groot

Nr. 4 in As groot

 

 

P A U Z E

 


TOELICHTING

 

Op zoek naar het allerbinnenste.

Het leven van een musicus staat in mijn ogen volledig in het teken van de zoektocht naar de binnenkant van muziek, daar waar zich de essentie van een stuk bevindt. Zo wil ik u, mijn publiek aanspreken en in vervoering brengen. Ik zie mezelf als de brug van componist naar luisteraar. Doordringen tot de kern van een werk is een geweldig mooi proces. Het vraagt om geduld en inzicht. Het is meer dan enkel de geschreven noten. Met dit programma wil ik weer een stapje dichter bij die kern komen.

 

De 4 Impromptus D 899 waren mijn eerste kennismaking met de muziek van Schubert. De 1e Impromptu in c combineert noodlottigheid met momenten van verlichting. Eén motief wordt door het hele stuk heen herhaald als een echo. Die echo verandert niet maar wordt voor de luisteraar steeds intenser, tot alles zich aan het slot ontspant. Zo transformeer ik als uitvoerder zelf ook mee met het steeds terugkerende motief.

 

Franz Liszt (1811-1886)

Liebesträume: Drei Notturnos, S451

Notturno III

 

Années de Pèlerinage (première année)

Vallée d'Obermann

 

Au bord d'une source

 

Études d' Exécution Transcendante

Etude nr. 12 "Chasse-neige"

Andante con moto

 

Etude nr. 10 "Appassionata"

 

Allegro agitato


Uit No.2 spreekt levensenergie. Ik heb gezocht naar vreugdevolle verinnerlijking. Blijdschap in Schuberts muziek gaat altijd gepaard met een bepaalde discretie. Schubert is nooit wars van mysterie.

Met No.3 en 4 graaft Schubert diep. Voor mij zijn het binnen het gehele pianorepertoire hoogtepunten van expressie. No.3 is in feite een lied zonder woorden. Weemoed, melancholie, troost, berusting: het stuk voelt als een warme omhelzing.

No.4 verklankt de ambities van een gevoelige ziel. Ook in deze laatste Impromptu kiest Schubert voor een dialoog tussen melancholie en levensenergie. Een combinatie die mij zeer nauw aan het hart staat.

 

Liszts muzikale taal heeft mijn kijk op muzikale expressie enorm verbreed. Ik ontdekte vrij vroeg zijn Liebesträume No.3 en zijn Années de Pèlerinage waaruit ik Au bord d’une source en Vallée d’Obermann studeerde. In Liszt spreekt de enorm universele uitdrukkingskracht me zeer aan. Liszt weet alles in klank om te zetten. Of het nu water, sneeuw of een epische vertelling is.

In Au bord d’une source zoek ik naar een bepaalde gevoeligheid en transparantie. Alfred Cortot gebruikte ooit (in een andere context) de woorden ’liquid poetry’. Dat is precies hoe ik dit stuk zie. In Vallée d’Obermann komen de filosoof en dichter in mij tot leven. Dit stuk verklankt de existentiële gevoelens van een individu. Voor mij is dit één van de absolute meesterwerken uit de 19e eeuw. Als ik dit werk speel, vraag ik enkel van mezelf om open te staan voor de klanken die ontstaan. Het stuk is één groot innerlijk proces.

Als ik twee van Liszts grootste uitbarstingen van creativiteit zou moeten noemen zouden dat de twee études d’exécution transcendante zijn die dit programma afsluiten. In Chasse-neige zoek ik naar een bepaalde visuele impressie. Alsof je, omringd door een winterlandschap, talloze sneeuwvlokken langzaam naar beneden ziet dwarrelen. Helder en wazig tegelijk.

Net als bij Vallée d’Obermann heeft étude d’exécution transcendante No.10 een open houding nodig. Het is ongeremde passie. Dit werk beweegt, maat voor maat, van grote jubelstemming naar fases van grote waanhoop. Volledig onvoorspelbaar. Dit is het ultieme romantische gebaar. 

Camiel Boomsma

DE MUSICUS

 

Camiel Boomsma wordt zowel door de pers als het publiek bewonderd om zijn buitengewoon mooie klank en unieke toucher. Hij trad op in vele grote nationale en internationale zalen waaronder het Concertgebouw Amsterdam, het prestigieuze Schloss Elmau, Teotra la Fenic in Venetië, het Grachtenfestival Amsterdam en live in tv programma’s zoals VPRO’s Vrije Geluiden.

Hij heeft met veel bekende musici samengewerkt. Met Severin von Eckhardstein vormde hij een pianoduo. Als onderdeel van een solorecitaltour in China trad hij in zes grote concertzalen op. Het was zo’n groot succes dat hij opnieuw is uitgenodigd. Boomsma is ook regelmatig te gast bij Internationale festivals, zoals het Musica Sacra Festival in Maastricht. In 2020 zal hij met het Noord Nederlands Orkest Chopin’s 2de pianoconcert uitvoeren.

 

Zijn cd ‘Musings’ werd lovend ontvangen. Hij werd vergeleken met grootheden als Radu Lupu and Maria Joao Pires. De Volkskrant schreef: ‘Boomsma heeft fluwelen vingers’. Pizzicato gaf de hoogste ranking met als opmerking: ‘Dit zijn ongelooflijke Chopin uitvoeringen. Als Camiel de Nocturne Op.9 no. 1 speelt, is men onmiddellijk onder de indruk van zijn buitengewoon genuanceerde spel’. ResMusica noemde hem ‘De dichter van de piano’ en riep zijn cd uit ‘cd van de maand’.

 

In 2013 maakte Camiel al grote indruk met zijn debuutalbum met onbekende piano transcripties van de muziek van Wagner uitgegeven bij Etcetera Records. BBB Music magazine gaf maar liefst 5 sterren, Diapason 4 sterren en zowel Trouw, NRC, Volkskrant, Luister, Classica en vele anderen schreven lovende recensies.

 

Voor zijn nieuwe project waar Camiel op zoek gaat naar ‘The innermost side of…’ zijn een drietal cd’s gepland die in 2019, 2020 en 2021 zullen verschijnen.

Van de eerste cd ‘Unfold’ speelt Camiel enkele stukken. De Concertstichting Hillegersberg is verheugd dit zij dit programma als één van de eersten aan haar bezoekers kan aanbieden.