MEDEDELING:

In verband met het COVID-19 virus is het concert van 21 maart 2020 gecanceld.

P R O G R A M M A

 

Hexagon Ensemble

 

 

Grenzeloos, overrompelend, indringend, hartstochtelijk, virtuoos.

 

 

 

Johannes Brahms (1833-1897)

Variationen über ein Thema von Haydn op. 56a (1873)

 Arr. David Walter

 

Ernst Pauer (1826-1905)

Kwintet opus 44 in F groot (1856)

allegro con brio

minuetto

adagio

allegro

 

 

P A U Z E

 

Ludwig Thuille (1861-1907)

Sextet, opus 6, in Bes groot (1889)

allegro moderato

larghetto

Gavotte: andante, quasi allegretto

Finale: vivace

Foto: EneHarry
Foto: EneHarry

Deze ‘curiosité permanente’ komt tot uitdrukking in talloze avontuurlijke verbindingen met andere muziekstijlen en (podium)kunsten zoals dans, toneel, literatuur en beeldende kunst.

Hexagon Ensemble:

Wout van den Berg, fluit

Bram Kreeftmeijer, hobo

Arno van Houtert, klarinet

Christiaan Boers, hoorn

Marieke Stordiau, fagot

Frank Peters, piano


Toelichting

Met de reus Johannes Brahms beginnen we, met zijn meesterlijke Variaties op een thema van Joseph Haydn. Brahms laat hierin horen hoe groot zijn belangstelling was voor de variatievorm. In zijn kamermuziek en zijn symfonieën was deze in 1833 geboren componist de belangrijkste opvolger van Beethoven. Maar de genoemde Variaties op het bekende Sint Anthony koraal op. 56a was oorspronkelijk geen kamermuziekwerk, maar een orkestwerk. Hoewel Brahms ook een versie schreef voor twee piano’s. Na veel gedegen onderzoek blijkt langzamerhand dat het thema niet van Haydn afkomstig is. Lange tijd is het toegeschreven aan Ignaz Pleyel, maar ook dat blijkt achteraf niet te kloppen. Hoe het ook zij, Brahms heeft zijn opus 56a prachtig geschreven voor blazers en zo wordt de bewerking voor ons ensemble een bijna orkestrale ervaring.

 

Ruim tien jaar geleden ontdekte wij de muziek van Ernst Pauer. In 1826 in Wenen geboren, werd hij met name in Londen heel erg populair. Omdat hij een gedegen opleiding had gehad als pianist, bij niemand minder dan Franz Xaver Mozart, de zoon van de ‘grote’ Mozart, lag een carrière als pianist voor de hand. Zo verzorgde hij in Londen vanaf 1861 cycli met een overzicht van de geschiedenis van de pianomuziek en publiceerde hij een reeks pianoboeken. In het imposante Crystal Palace (gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1851) trad Pauer meer dan eens op, ook met eigen muziek. Zou hij hier ook hebben meegewerkt aan de uitvoering van zijn Kwintet in F, het werk dat wij op dit programma hebben staan? Hij moet wel een virtuoos pianist zijn geweest, want de pianopartij in dit kwintet is een uitdaging en roept herinneringen op aan Beethoven en Hummel. Met die solistische en verbindende pianopartij, fraai mengend met de blazers, kunnen we met recht spreken van een vergeten ‘parel’.

 

En dan is daar Ludwig Thuille, eveneens Oostenrijkse componist. Wellicht bekender dan de laatste, maar toch ... Hij was een voetnoot in de biografie van Richard Strauss, met wie hij al in de jaren 1870 bevriend raakte. In zijn eigen tijd was Thuille een gewaardeerd componist. Zijn eerste muziekonderwijs kreeg hij van zijn vader, maar gezien zijn grote talent kwam hij snel terecht bij Joseph Rheinberger en werd in München een van de grondleggers van de neue Münchner Schule. Componisten als Ernest Bloch en Walter Braunfels behoorden tot zijn leerlingen. Thuille stierf vrij plotseling in 1907, maar had inmiddels wèl samen met Rudolf Louis een handboek over harmonieleer voltooid dat nog lange tijd in gebruik zou blijven. De muzikale ontwikkeling in zijn oeuvre, van traditioneel naar een meer vrije vorm, is goed te horen in zijn Sextet opus 6. Thuille schreef zijn vriend Richard Strauss over het ontstaan van dit werk en hoezeer hij worstelde met de voortgang. Toen zijn opus 6 dan eindelijk gereed was, zorgde Strauss voor de première waar Thuille zelf de pianopartij speelde. Het publiek reageerde enthousiast en dat kwam niet in de laatste plaats door het energieke en optimistische karakter van de muziek. De briljante finale moet de componist het gevoel hebben gegeven dat hij met dit sextet inderdaad een nieuwe weg was ingeslagen.

 

Het Hexagon Ensemble


Het Hexagon Ensemble viert in het seizoen 2020-2021 haar 30-jarig bestaan. Dat verdient bewondering en daarom past het ensemble ook zo goed in de serie van de Concertstichting die haar 35-jarig bestaan viert. Eerdere optredens van het Hexagon Ensemble, o.a. met de uitvoering van het meesterwerk van Moessorgski ‘De schilderijententoonstelling’, was voldoende aanleiding om dit illustere ensemble opnieuw uit te nodigen.

 

De liefde voor kamermuziek is het bindende element tussen de musici. Zij maken uitgesproken keuzes uit klassiek, twintigste-eeuws en hedendaags repertoire voor blazers en piano. Ze stellen er verrassende programma’s mee samen waarin traditie en vernieuwing aaneengeregen worden en waarvoor ze eigen(tijdse) arrangementen laten maken. De eigenzinnigheid en veelzijdigheid gaan hand in hand met de gedrevenheid om artistieke grenzen te verkennen en op te rekken. Deze ‘curiosité permanente’ komt tot uitdrukking in talloze avontuurlijke verbindingen met andere muziekstijlen en (podium)kunsten zoals dans, toneel, literatuur en beeldende kunst.

 

Musiceren op het allerhoogste niveau is een voortdurende en aangename uitdaging voor het Hexagon Ensemble. Ze willen hun toppositie nationaal blijvend waarmaken en internationaal verder uitbouwen. Ook willen ze hun artistieke kwaliteit verdiepen en verruimen door nieuwe grensverleggende samenwerkingen aan te gaan en spraakmakende cross-overs te (co)produceren. Last but not least willen ze verder bouwen aan een uniek eigen repertoire en de programmering nog beter toespitsen op een breed publiek: van doorgewinterde liefhebbers tot nieuwkomers in de kamermuziek.

 

Het ensemble verzorgt sinds 1991 vele succesvolle optredens, onder meer in het Concertgebouw in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, Wigmore Hall in Londen, Parijs, Straatsburg en het Festival van Vlaanderen. Ook maakte het Hexagon Ensemble een tournee naar de Verenigde Staten, waar naast concerten ook masterclasses gegeven werden.

 

Het Hexagon Ensemble heeft inmiddels negen goed ontvangen cd’s uitgebracht met daarop een dwarsdoorsnee van prachtige kamermuziek voor blazers en piano. Na afloop van het concert zijn deze cd’s verkrijgbaar. Op verzoek worden deze graag door de leden gesigneerd.