P R O G R A M M A

 

 

Misha Fomin, piano

&

StarkLinnemann Quartet

 

 

Modeste Moessorgski (1839-1881)

Tableaux d’une exposition

(Schilderijententoonstelling)

 

Promenade

Gnomus

Promenade

Il vecchio castello

Promenade

Tuilerieën

Bydło

Promenade 

Ballet van de kuikens in de dop

Samuel Goldenberg en Schmuÿle

Promenade

Limoges, het marktplein

Catacombae (Sepulcrum Romanum)

Cum mortuis in lingua mortua

De hut op kippenpoten (Baba-Yaga)

De grote poort van Kiev

 

 

P A U Z E

 

  

Modeste Moessorgski

Tableaux d’une exposition

(Schilderijententoonstelling)

 

Opnieuw langs de schilderijen,

in een eigentijdse versie,

jazz - klassiek - wereldmuziek

TOELICHTING

 

Van de 16 delen van de Schilderijententoonstelling hebben er 10 betrekking op de schilderijen. De delen zijn (met de tussendelen cursief):

Promenade  - De wandelingen tussen de schilderijen zijn gebaseerd op een Russisch thema, in modo russico. De promenade geeft als leidmotief eenheid aan de serie losse stukken.

Gnomus  - De titel verwijst naar een tekening van een notenkraker, uitgesneden in de vorm van een gnoom. De noot wordt gekraakt in een kop met twee enorme kaken.. De muziek is luguber, macaber met een slingerend ritme, dat de onhandige looppas van de gnoom  symboliseert.

Promenade

Il vecchio castello - Een oud kasteel waar 's nachts een minstreel een Russisch lied zingt. De begeleiding is sober en monotoon en symboliseert de draailier van de minstreel.

Promenade

Tuilerieën  - Het geluid van spelende kinderen klinkt in de muziek door. Eerst hoort men de jongens, dan de meisjes. Het ritme suggereert hun voortdurende gekwebbel en spel..

Bydło  - Het thema is de draaiende zware wielen van de Poolse ossenwagen. Een sterk geaccentueerde puls is hoorbaar in de muziek (nabijkomend, en weer verdwijnend).

Promenade

Ballet van de kuikens in de dop  - Een van de meest opvallende stukken. Hier hoor je kuikens in de dop een ballet uitvoeren, absurdistisch en komisch tegelijk.

Samuel Goldenberg en Schmuÿle  - Een ruzie tussen een rijke en een arme Poolse jood (de namen zijn fictief). Een parodiestuk, waarin Joodse en Poolse thema's hoorbaar zijn.

Promenade

Limoges, het marktplein - In dit stuk zijn de ruziënde marktvrouwen te horen op het marktplein van het Zuid-Franse stadje Limoges.

Catacombae (Sepulcrum Romanum)  - De catacomben van Parijs worden verkend met een lamp. De Latijnse titel geeft aan dat in de catacomben ook Romeinse graven liggen.

Cum mortuis in lingua mortua  - De doden, de skeletten worden aangesproken met de lingua mortua: de dode taal. Dit is weer een stukje 'promenade', waarin de luisteraar namijmert over het vorige schilderij. Het is een ode aan de net overleden Hartmann.

De hut op kippenpoten (Baba-Yaga)  - De hut van Baba-Yaga is een sprookje over een heks die in een hut op kippenpoten woont en kinderen lokt om die op te eten.

De grote poort van Kiev  -  was een architectonisch ontwerp van Hartmann, dat echter nooit is gerealiseerd. Moessorgski verbeeldt een heilige processie met klaterende cimbalen, klokgelui (klokken ziet men veel weergegeven in Russische muziek) en zingende priesters. Naast het 'promenadethema' verschijnen twee Russische melodieën: een krachtige en een zachte hymne-achtige. Het einde klinkt groots en vol en onderstreept de Russische trots.


DE MUSICI

 

Misha Fomin maakte zijn spectaculaire debuut in 2002 in het Concertgebouw Amsterdam. Sindsdien is hij niet meer weg te denken uit het Nederlandse muziekleven. Zijn spel wordt geprezen om zijn vloeiend natuurlijke virtuositeit, rijke kleurenpalet en muzikale intelligentie.

Fomin studeerde in Moskou cum laude af bij Lina Bulatova (zelf leerlinge van Helena Gnessina en de legendarische Heinrich Neuhaus) aan de befaamde Muziekacademie Gnessins. In Rusland had hij vervolgens een succesvolle carrière en gaf vele concerten door het hele land.

 

Naast solistische optredens is Misha ook actief in kamermuziekverband. Zijn samenwerking met het gerenommeerde Atrium String Quartet heeft geresulteerd in een prachtige Shostakovich-opname, die met een 10 werd bekroond in het blad Luister. Fomins discografie groeit gestaag. Na zijn eerste cd ‘La Campanella’ in 2002 volgden ‘Pictures at an Exhibition’, ‘Variations on a theme’ en een Chopin-album. In 2016 kwam zijn cd ‘Clair de lune’ uit. Misha Fomin is regelmatig te beluisteren en te zien op radio en televisie (BRAVA).

 

Het StarkLinnemann Quartet heeft sinds de oprichting in 2012 met uiteenlopende bezettingen laten zien zeer veelzijdig te zijn wat betreft muziekstijlen. Paul Stark (piano) en Jonas Linnemann (drums) zoeken bij hun eigen werk naar een originele sound door jazz te vermengen met klassieke muziek en wereldmuziek. In deze composities is hun gebundelde kracht goed hoorbaar. Hun kennis van ritme en klank wordt in de volledige breedte ingezet waardoor de creatie van rijke en intrigerende stukken mogelijk is.

Het StarkLinnemann Quartet bestaat naast Paul Stark en Jonas Linnemann uit Iman Spaargaren (tenorsaxofoon) en Vasilis Stefanopoulos (bas).

  

Meesterwerken van Frédéric Chopin, Franz Liszt en Moessorgski worden vertaald naar moderne jazz in al zijn facetten en daarmee wordt een authentiek muzikaal verhaal gesmeed dat geloofwaardig is en ontroert of betovert. Deze manier van “hercomponeren” is uitzonderlijk in de jazzgeschiedenis. Dit is te horen op de albums Awake (2014), Transcending Chopin Volume 1 (2016), Transcending Chopin Volume 2&3 (2016) en Pictures of an Exhibition (Moessorgski (2018). Het genre van StarkLlinnemann laat zich het beste omschrijven als Universal Cross-over Music.