Onderstaand vindt u de concerten van seizoen 2019 - 2020.

Bij de concerten kunt u via link Programma meer informatie lezen en het programma inzien. 

Via de knop Tickets kunt u online kaarten bestellen.

Foto: Hans van der Woert
Foto: Hans van der Woert

 

21 september 2019 | 20.15 uur

 

Camiel Boomsma - piano

 

Werken van de cd "The innermost side"

 

Programma volgt

Het leven van een musicus staat in zijn ogen volledig in het teken van de zoektocht naar de binnenkant van muziek, daar waar zich de essentie van een stuk bevindt. Zo wil Camiel zijn publiek aanspreken en in vervoering brengen. Hij ziet zichzelf als de brug van componist naar luisteraar. Doordringen tot de kern van een werk is een geweldig mooi proces. Het vraagt om geduld en inzicht. Het is meer dan enkel de geschreven noten. Met zijn programma’s wil hij steeds weer een stapje dichter bij die kern komen. Zijn cd ‘Musings’ met werken van Chopin en Schubert werd lovend ontvangen. Zijn buitengewoon mooie klank en touché zijn kenmerkend. Zo schreef de Volkskrant: ‘Camiel heeft fluwelen vingers’ en De Nieuwe Muze vergeleek zijn spel met grootheden als Radu Lupu en Maria Joao Pires.

Zijn nieuwste project omvat de uitgave van drie cd’s onder de titel ‘The innermost side’. De eerste cd werd op 14 september jl. gepresenteerd door radiopresentator Ab Nieuwkoop in het Concertgemaal in Amsterdams. De twee volgende cd’s zullen in 2020 en 2021 uitgegeven worden.

 

Camiel speelt van zijn cd ‘The innermost side’ werken van Liszt en Schubert.


Foto: Hans van der Woert
Foto: Hans van der Woert

 

19 oktober 2019 | 20.15 uur

 

 

Misha Fomin

&

StarkLinnemann Quartet

 

Programma volgt

Foto: Jacquelien Wielaard
Foto: Jacquelien Wielaard

Een uitzonderlijke combinatie: een meesterpianist zoals Misha Fomin (een welbekende gast in onze serie) en het StarkLinnemann Quartet dat bekend staat om hun jazzvariaties op klassieke thema’s.

Voor de pauze speelt Misha ‘Schilderijen van een tentoonstelling’ van Moessorsgki in de oorspronkelijke versie. Tijdens dit muzikale verhaal ‘wandelen’ de luisteraars langs de tien schilderijen van Hartman een vriend van Moessorsgki, die de inspiratiebron vormen van dit muzikale meesterwerk. Het werk heeft door zijn beeldende kracht en oorspronkelijkheid altijd al tot de verbeelding gesproken en het is niet voor niets een van de meest bewerkte muziekstukken uit de geschiedenis. 


Foto's: Francine Dubois & Claudia Otten
Foto's: Francine Dubois & Claudia Otten

 

2 november 2019

(middagconcert)

 

De wonderbaarlijke ontdekking van

Elisabeth Smalt

 

Programma volgt

‘Ik heb ze gevonden’, riep de moeder van Elisabeth Smalt uit in 2007 en daarmee kwam een einde aan de lange zoektocht naar de correspondentie tussen Elisabeths betovergrootvader Johannes Reinier Smalt met Clara en Robert Schumann.

Smalt was secretaris geweest van de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst in Rotterdam die zich inzette voor het Rotterdamse muziekleven. En zo nodigde hij het echtpaar Schumann in 1853 uit om Rotterdam te vereren met een muzikaal bezoek als onderdeel van een landelijke tournee. Voor Robert zou het de laatste reis van zijn leven zijn, voor Clara het eerste van vele bezoeken aan ons land. In dit concert vertelt Elizabeth hun Rotterdamse belevenissen aan de hand van brieffragmenten en muziek.

Clara Wieck - 1835 | lithografie
Clara Wieck - 1835 | lithografie

 

De vondst trok ook de aandacht van zangeres Francine van der Heijden, en zo kan het gebeuren dat twee duo’s elkaar in het muziekleven tegen komen: Van der Heijden/Dütschler en Smalt/Fukuda. Het programma bevat dan ook iets heel bijzonders: twee vooraanstaande fortepianisten die Robert Schumanns speelse werkjes vierhandig spelen. Francine vertolkt liederen van Verhulst en Mendelssohn die toen ook uitgevoerd werden. En dan zijn er Clara Schumanns ontroerende liefdesliederen: met het Clara-jaar 2019 heeft zij eindelijk de erkenning als componiste gekregen die zij verdient. 


Foto: Simon van Boxtel
Foto: Simon van Boxtel

16 november 2019 | 20.15 uur

 

Música Temprana

 

Een selectie van barokmuziek uit Spanje, Portugal en diverse Zuid-Amerikaanse landen

& de Misa Criolla

 

Programma volgt

 

 

MISA CRIOLLA

De componist Ariel Ramírez gaf vóór 1964 nooit blijk van enige religieuze-muzikale belangstelling. De aanleiding ervoor was dan ook onverwacht en opmerkelijk. In 1959 leerde de componist in Duitsland twee nonnen kennen die in de oorlog met risico voor eigen leven Joden redden uit de handen van de nazi’s. Dat bracht hem op het idee ter ere van hen muziek voor een eenvoudige gebedsdienst te schrijven, en hij vroeg drie priesters de Latijnse mis voor hem in het Spaans te vertalen. De vrijheid die hij bij het schrijven van de Misa Criolla nam, doet sterk denken aan de ontstaansgeschiedenis van de villancico: kerkmuziek in lokale talen uit de vijftiende en zestiende eeuw, gespeeld op Europese en Argentijnse muziekinstrumenten met uitdagende, prikkelende ritmes. Música Temprana kiest, het zal niet verbazen, voor een interpretatie vanuit de oude, klassieke muziek, die van Latijns-Amerika wel te verstaan; overigens zonder de karakteristieke volkse elementen in de Misa uit het oog te verliezen. Ariel Ramírez wilde niet dat dit werk als een strikt ‘katholieke’ boodschap zou worden gezien, maar als een expressie van universeel gevoel: het verlangen naar vrede dat in elke cultuur in deze wereld bestaat.

Foto: Cobra Records
Foto: Cobra Records


Foto's: resp. Alfred Oosterman & Melle Meivogel

14 december 2019 | 20.15 uur

 

KERSTCONCERT 

 

Roden Girl Choristers

&

Wishful Singing

 

 

Programma volgt


Het meisjeskoor, de Roden Girl Choristers, opgericht in september 2000, zet zich in voor het ontwikkelen van jong zangtalent en heeft inmiddels een klinkende reputatie verworven. Het koor heeft een bezetting van 20 à 25 meisjes in de leeftijd van 8-18 jaar. Geschoeid op Anglicaanse leest, wordt het koor geïnspireerd door het heldere, strakke, open klankidioom van de Engelse jongens- en meisjeskoren. Ook wat de repertoirekeus betreft vormt de Anglicaanse koortraditie een onuitputtelijke bron van inspiratie. Studiereizen naar Engeland, met masterclasses door collega-dirigenten, vinden met enige regelmaat plaats.

Foto: Alfred Oosterman
Foto: Alfred Oosterman

De vijf klassiek geschoolde zangeressen combineren hun wendbare stemmen en krachtige podiumpresentatie op een geheel eigen wijze. Ogenschijnlijk moeiteloos en eenvoudig, gepassioneerd in ieder gebaar en in iedere klank, avontuurlijk van begin tot eind. Wishful Singing verrast wereldwijd het publiek met hun zangkunst. De zangeressen werken veelvuldig en in allerlei verbanden samen met andere musici, artiesten en jong talent, zoals ook bij dit kerstconcert. 


18 januari 2020 | 20.15 uur

 

NIEUWJAARSCONCERT

 

 

Kamerata Stradivarius Sextet

 

Programma volgt


Razvan Stoica is een van de meest veelbelovende musici van onze tijd. De Stradivarius (1729) die hem na de Strad Prize in Salzburg in bruikleen werd toegekend, bood hem de mogelijkheid in meer dan 50 landen als solist op te kunnen treden met ’s werelds meest vooraanstaande orkesten en dirigenten en in kamermuziekconcerten.

Met zijn zuster Andreea Stoica vormde hij in 1991 het duo Stoica dat in 2018 al met succes in de Hillegondakerk optrad. In 2010 richtte Razvan Stoica het Nederlandse ensemble ‘Kamerata Stradivarius Sextet’ op dat hem de dubbelrol opleverde als solist en artistiek leider en waarmee hij door heel Europa en Azië toert. 


2 februari 2020

middagconcert

 

 Joachim Eijlander

 

Jubileumconcert

als middelpunt

van het 7e lustrum

Concertstichting Hillegersberg

 

CELLO À TROIS

Foto: Merel Waagmeester
Foto: Merel Waagmeester

De samenstelling van dit programma is in handen van Joachim Eijlander. In 2017 kwam hij in aanraking met een bijzondere cello waar hij op slag verliefd op werd. Na uitgebreid onderzoek bleek deze cello omstreeks 1750 gebouwd te zijn. Via een crowdfunding actie kon Joachim zijn droom realiseren. De cello die hij in bruikleen had, kreeg al snel een nieuwe bestemming. Zo ontstond het idee om samen met de voormalige eigenaar van zijn cello - Godfried Hoogeveen -  en Kalle de Bie, de trotste eigenaar van zijn ‘oude’ cello, een programma samen te stellen voor drie cello’s.

De programmakeuze vroeg bij sommige stukken ook om een piano. Die rol wordt ingevuld door Anastasia Safonova.  

Foto: Christiaan Körner
Foto: Christiaan Körner
Foto: Kimberley Zondag
Foto: Kimberley Zondag
Foto: Marco Borggreve
Foto: Marco Borggreve

Godfried Hoogeveen

was solocellist van het Residentie Orkest in Den Haag van 1976 tot 1990. In 1990 werd hij eerste solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest. In 1991 soleerde hij met dit orkest en Jaap van Zweden in het dubbelconcert voor viool en cello van Johannes Brahms.

Hij speelde solo bij de meeste Nederlandse symfonieorkesten, onder leiding van onder meer Willem van Otterloo, Ferdinand Leitner, Hans Vonk, Wolfgang Sawallisch, Edo de Waart en Riccardo Chailly. Een aantal componisten hebben stukken aan hem opgedragen. 

Kalle de Bie

volgde zijn bacheloropleiding cello aan het conservatorium van Amsterdam bij Jelena Očić. Daarvoor studeerde hij bij Jeroen den Herder. Kalle was lid van de Sweelinckacademie voor jong talent. Tegelijkertijd speelde hij bij de Fancy Fiddlers, het strijkersensemble van Coosje Wijzenbeek. In 2012/13 kreeg hij les van Vladimir Perlin aan de Music School of Minsk in Wit-Rusland. Hij volgde masterclasses bij onder anderen Uzi Wiesel, Anner Bijlsma, Dmitri Ferschtman en Lilia Schulz-Bayrova. 

Anastasia Safonova

begon haar professionele carrière op 12-jarige leeftijd met een concert van Mendelssohn en het Moscow Junior Symphony Orchestra. Ze studeerde in Moskou maar rondde haar studie af bij Naum Grubet bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Safonova won eerste prijzen bij de internationale Yamaha Music en Youri Egorov competities. Ze is veelgevraagd bij de grote concertzalen in binnen- en buitenland.


Godfried, Kalle en Anastasia, dat zijn de musici die samen met Joachim Eijlander dit middagconcert tot een onvergetelijke gebeurtenis zullen maken. En Joachim kennende heeft hij vast nog wel een verrassing achter de hand.


Foto: Marco Borggreve
Foto: Marco Borggreve

15 februari 2020 | 20.15 uur

 

 

Van Swieten Society

&

Raoul Steffani

 

Programma volgt


De Van Swieten Society is een collectief van instrumentalisten met een passie voor muziek uit de klassieke en vroeg-romantische periode. Naast beroemde meesterwerken uit de periode tussen Bach en Schumann spelen zij graag onbekendere werken van ten onrechte vergeten meesters.

 

Raoul Steffani

De Nederlandse bariton Raoul Steffani heeft zich ontwikkeld tot een van de toonaangevende zangers van zijn generatie. Hij viel de afgelopen jaren vaak in de prijzen: in 2018 won hij de Grachtenfestivalprijs en de Dutch Classical Talent Publieksprijs. Eerder won hij de Elisabeth Evertsprijs, een tweejaarlijkse prijs voor een jong, Nederlands muziektalent.

 

Er zijn veel verhalen over Beethovens onbeantwoorde liefdes. Het was Beethovens tragiek om alleen via brieven en muziek met een aanbeden jongedame te kunnen communiceren. An die Ferne Geliebte, de eerste liederencyclus ooit en een van de mooiste uit de romantiek, vangt de essentie van dit ‘Valentijns’ programma. 


Foto:
Foto:

21 maart 2020 | 20.15 uur

 

Hexagon Ensemble

5 blazers en een piano

 

Grenzeloos, overrompelend, indringend, hartstochtelijk, virtuoos.

 

Programma volgt


Grenzeloos, overrompelend, indringend, hartstochtelijk, virtuoos.

Dit zijn niet hun eigen woorden, maar uitspraken van het publiek en de media. En daar zijn ze trots op. Klaarblijkelijk slagen ze erin met hun passie voor kwaliteit, vernieuwing en avontuur, luisteraars ‘recht in het hart’ te raken. Precies daar waar je muziek beleeft.

 

De liefde voor kamermuziek is het bindende element. Hexagon maakt uitgesproken keuzes uit klassiek, twintigste-eeuws en hedendaags repertoire voor blazers en piano waar ze verrassende programma’s mee maken én met eigen(tijdse) arrangementen. Deze eigenzinnigheid en veelzijdigheid gaan hand in hand met hun gedrevenheid om artistieke grenzen te verkennen en op te rekken. Deze ‘curiosité permanente’ komt tot uitdrukking in talloze avontuurlijke verbindingen met andere muziekstijlen en (podium)kunsten zoals dans, toneel, literatuur en beeldende kunst.


Foto: Pavel Osvik
Foto: Pavel Osvik

 

18 april 2020 | 20.15 uur

 

Bennewitz Quartet

&

Harry-Imre Dijkstra

 

Programma volgt


Het Bennewitz Quartet behoort tot de top van de internationale kamermuziek-ensembles. Dit wordt niet alleen bevestigd door hun prijzen in twee prestigieuze competities: Osaka in 2005 en Prémio Paolo Borciani in Italie 2008, maar ook door de waardering van de pers. Al in 2006 schreef de German Frankfurter Allgemene Zeiting: ‘… de muziek was opmerkelijk, niet alleen door de heldere structuur, maar ook door het prachtige toonpalet en de puurheid van de uitvoering …’ Het ensemble ontving diverse prijzen in de Tsjechische muziekwereld. In 2004 ontving het kwartet The Prize of the Czech Chamber Music Society en in 2019 won het kwartet de Classic Prague Award voor the Best Chamber Music Performance van het jaar.

Foto: H. Dijkstra
Foto: H. Dijkstra

Harry-Imre Dijkstra

De klarinettist Harry-Imre Dijkstra speelt, componeert, arrangeert, reist, legt graag uit en maakt zich sterk voor minder bekend en Europees repertoire. Hij studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en doceerde er tegelijkertijd tijdens zijn solistenstudie. Harry-Imre trad solo op met orkest, maakte met jeugdorkesten tournees naar Rusland en Hongarije. Met zijn eigen ensemble gaf hij concerten in Europa en maakte hij opnames voor de Nederlandse en Tsjechische radio en de Hongaarse televisie. Ook was hij deelnemer en docent op het befaamde Orlando Festival. Voor de Concertzender presenteerde en maakte Harry-Imre 440 programma's over de Tsjechische muziek van de 20ste eeuw. Zo was hij ook te zien als deskundige in het programma ‘Reiziger in muziek’, over zijn geliefde componist Janáček. Hij is columnist van het blad ‘LUISTER’ en programmasamensteller van Classic FM. 

Voor dit concert heeft Harry-Imre de 9 Fantasias voor vier stemmen van Purcell bewerkt. Hij heeft daarvan een raamwerk gemaakt, waarbij één Fantasia door het kwartet steeds afgewisseld wordt met een kort vijfstemmig (dus klarinet + kwartet) deel uit de 18e- tot en met de 20e-eeuw van componisten die een barokprincipe hebben toegepast: zo hebben we een vijfstemmige fuga van Beethoven, een koraal van Rachmaninov, een toccata van Connesson e.a.