Gwendolyn Masin's ORIGIN

Gwendolyn Masin neemt ons mee op haar reis langs verschillende culturen, muziek en tradities waarmee en waarin zij is opgegroeid. In allerlei bezettingen, van duo tot septet, komt een groot aantal, over het algemeen korte, muziekstukken langs, van diverse componisten uit landen als Frankrijk, Spanje, Polen, Noorwegen, Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en Amerika. Gwendolyn treedt op met een zestal talentvolle jonge musici die daarmee de kans krijgen zich met dit programma ORIGIN te profileren en manifesteren en ervaring op te doen

Gwendolyn Masin wordt geroemd om haar technische superieure, verfijnde, intensieve en contrastrijke expressie. Ze groeide op in een muzikaal gezin waar musiceren een vanzelfsprekendheid was. Ze speelde bij de Fancy Fiddlers maar werd al snel toegelaten tot de jongtalentklas van Herman Krebbers. Op 5-jarige leeftijd trad zij voor het eerst op. Internationale bekendheid verkreeg ze met haar optreden op 11-jarige leeftijd in The Late Late Show in Ierland.

Haar studies rondde ze af met de hoogste onderscheidingen bij de Royal Schools of Music in London, de Hochschüle der Künste in Bern en de Musikhochschüle in Lübeck. Naast Herman Krebbers kreeg zij les van Igor Ozim, Ana Chumachenco, Zahhar Bron en Shmuel Ashkenasi.

 

Op haar vele reizen trad ze op als soliste en in kamermuziekverband. Haar veelzijdigheid blijkt ook uit haar liefde voor het lesgeven. Op veler verzoek bundelde ze haar methode in het lesboek ‘Michaela’s Music House’ - ‘The Magic of the Violin’ dat in een Engelse en Duitse uitgave is verschenen. Ze is Professor aan de Haute École de Musique de Genève waar zij les geeft.

En…al tien jaar lang heeft zij in Zwitserland haar eigen kamermuziekfestival ‘GAIA’, waar een week lang beroemde musici uit alle windstreken samenkomen om te concerteren.

 

Het programma ‘ORIGIN’, eveneens uitgebracht op cd en vinyl, is er ook het bewijs van dat Gwendolyn volop ruimte geeft aan jonge, talentvolle musici. Hierbij een korte introductie van de zes musici waarmee zij vanavond optreedt.

 

Pieter van Loenen: ‘Buitengewoon energiek en diep muzikaal,’ was het jurycommentaar van het Nederlandse Vioolconcours, waar hij in 2016 de tweede prijs en de NTR Publieksprijs won.

 

Ernst Jan Vos: Volgde masterclasses bij o.a. Gerhard Schulz, Gary Hoffman, Ilya Grubert, Dmitri Ferschtman, Eszter Haffner, Borodin Quartet, het Jerusalem en het Pavel Haas Quartet.

 

André Felipe Lima: Afkomstig uit São Paola, studeert aan het Conservatorium van Amsterdam en werd toegelaten op voorspraak van Peter Brunt.

 

Martin Moriarty: Studeerde altviool bij Ronald Masin en Simon Aspell. Hij is bezig aan zijn Bacheloropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam en studeert bij Nobuko Imai and Marjolein Dispa.

 

Renate Apperloo: Studeert aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde masterclasses bij o.a. Xenia Jankovich, Pieter Wispelwey en Dmitri Ferschtman.

 

Servaas Jessen: Begon zijn contrabas studie bij Peter Stotijn. Hij was finalist bij het Prinses Christinaconcours, waarna hij masterclasses kon volgen bij Jeff Bradetich, Duncan McTier en Dominic Seldes.

P R O G R A M M A

 

Camille Saint-Saëns (1835-1921)

Danse macabre

Poème symphonique op. 40

arr. R. Deane en bew. G. Masin

 

Pablo de Sarasate (1844-1908)

Zigeunerweisen op. 20

arr. R. Deane en bew. G. Masin)\

Moderato

Lento

Un poco più lento

Allegro molto vivace

 

Rodion Konstantinowitsch Schtschedrin (*1932)

Humoreske aus „Klavierstücke“

arr. M. Pinca

 

Dimitri Shostakovich (1906 – 1975)

Polka for String Quartet

 

Traditional Folk Song

Sønderho Bridle Trilogy, part 1

 

Johan Halvorsen (1864-1935)

Passacaglia für Violine und Viola
nach einem Thema von G. F. Händel

arr. R. Deane en bew. G. Masin

 

Ernö Dohnányi (1877-1960)

Serenade String Trio in C Major opus 10

Marcia: Allegro

Romanza: Adagio non troppo, quasi Andante

 

Fritz Kreisler (1875-1962)

La Gitana (arr. R. Deane en bew. G. Masin)

 

P A U Z E

 

Ernest Bloch (1880-1959)

Nigun (Improvisation) aus Baal Shem

(Drei Bilder aus dem chassidischen Leben)  (arr. R. Deane)

 

String Quartet/String Trio

nader aan te kondigen

 

Béla Bartók (1881-1945)

Rumänische Volkstänze Sz. 68

arr. A. Willner, bew. G. Masin

Bot tánc / Jocul cu bâtă (Stabtanz) - Allegro moderato

Brâul (Rundtanz) - Allegro

Topogó / Pe loc (Stampftanz) - Moderato

Bucsumí tánc / Buciumeana (Tanz aus Butschum) - Moderato

Román polka / Poarga Românească (Rumänische Polka) - Allegro

Aprózó / Mărunțel (Schnelltanz) - Allegro

Aprózó / Mărunțel (Schnelltanz) - Allegro vivace

 

Maurice Ravel (1875-1937)

Pièce en forme de Habanera

arr. R. Deane

 

Manuel de Falla (1876 – 1946)

Danse Espagnole uit La Vida Breve

arr. R. Deane

 

Maurice Ravel (1875-1937)

Tzigane

 

Rhapsodie de concert

arr. D. Walter, bew. M. Lukács/G. Masin