Foto: Heidi de Geer
Foto: Heidi de Geer

ZATERDAG 4 NOVEMBER 2017

Middagconcert (aanvang 14.15 uur)

 

Syrène Saxofoonkwartet

"Friszoet & Stevig"

Lisa Wyss, sopraansaxofoon

Femke Steketee, altsaxofoon

Annelies Vrieswijk, tenorsaxofoon

Aukelien Kleinpenning, baritonsaxofoon


PROGRAMMA

 

Edvard Grieg  (1843-1907)

Holberg Suite Op. 40

Praeludium

(arr. A. Vrieswijk)

 

Eugène Bozza (1905-1991)

Andante et scherzo

Andante

Scherzo

 

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Water Music Suite no. 1

Ouverture. Largo - Allegro

Air

Hornpipe

(arr. A. Kleinpenning)

 

Frédéric Chopin (1810-1849)

Preludes Op. 28

No. II

No. 22

No. 15

(arr. M. Toxopeus)

 

Guillermo Lago (1960)

Ciudades

Cordoba

Sarajevo

Addis Ababa

 

 

George Gershwin (1898-1937)

An American in Paris

(arr. A. Vrieswijk)

 


"An American in Paris"

Podium Witteman, december 2016

TOELICHTING

De Holberg Suite is een suite van 5 delen gebaseerd op 18e-eeuwse dansvormen. Origineel geschreven voor piano, maar al snel door Grieg zelf bewerkt voor strijkorkest. Hij schreef het in 1884 ter gelegenheid van de 200ste geboortedag van de Deens-Noorse toneelschrijver Ludvig Holberg.

 

Andante en Scherzo van Eugène Bozza is een licht en vrolijk kwartet gecomponeerd in 1938. Het stuk is verdeeld in twee delen. Het begint met een prachtige solo voor tenorsaxofoon waarna de rest van het kwartet volgt. Dan springt het naar het vlotte tweede deel, een fris en pittig staccatodeeltje.

 

 


Water Music werd geschreven voor een feestelijke boottocht van koning George I over de Theems op 17 juli 1717. Händel combineerde muziek die hij al eerder had geschreven met stukken die hij speciaal voor deze gelegenheid had gecomponeerd. Over de eerste uitvoering is verslag gedaan in The Daily Courant, de eerste Britse krant. De koning en een aantal adellijke personen gingen om acht uur ‘s avonds aan boord bij het paleis van Whitehall voor een tocht naar Chelsea. Op een andere boot bevonden zich vijftig muzikanten. De hele rivier zou vol hebben gelegen met boten en bootjes van mensen die het concert wilden meemaken. Koning George I was zo ingenomen met het werk dat hij het tijdens de tocht nog drie keer liet herhalen.

 

Hoewel de term “prelude” eigenlijk inleidend stuk betekent (uit het Latijn: ‘prae’ & ‘ludium’ = ‘voor’ & ‘spel’) is dit niet het geval bij Chopin. Zijn 24 Preludes zijn op zichzelf staande volwaardige stukken en vormen een complete cyclus. De bekendste is zonder twijfel nr. 15, de “Regendruppelprelude.”

 

Ciudades (steden) is een serie muzikale sketches van steden die een speciale betekenis hebben voor Lago. Het is een ‘work in progress’, af en toe voegt hij een nieuwe sketch toe aan de reeks. Córdoba (Spanje) beschrijft de stad in Andalucia waar Lago tijdens zijn studietijd op straat muziek maakte samen met zijn vrienden voor de beroemde Moskee van Cordoba. Sarajevo is opgedragen aan Lago’s vele vrienden in de hoofdstad van Bosnië Herzegovina waarin de pijn en verdriet te horen is van de wrede burgeroorlog uit de jaren ’90. Addis Ababa is een energieke beschrijving van de hoofdstad van Ethiopië en geïnspireerd op Lago’s samenwerking met zanger Minyeshu. 

 

 

 

An American In Paris is een symfonisch gedicht en qua vorm een rapsodie, waarin Gershwin beelden en geluiden van Parijs oproept zoals hij ze zelf heeft ondergaan. Je hoort de Amerikaanse bezoeker rondstruinen door de stad. Op het ene moment klinkt claxongeloei van de ouderwetse Parijse taxi’s, vervolgens hoor je de bedrijvigheid op de boulevard. Dan weer sta je in een kathedraal, hoor je de verstilling en is alle rumoer van de stad verdwenen.

DE MUSICI

Het Syrène Saxofoonkwartet bestaat uit vier vrouwen die zich vernoemd hebben naar de Sirenen uit Homerus’ Odyssee: zeegodinnen die met helder gezang zeelieden verlokken. Syrène wil de toehoorder uitnodigen met haar muziek en de klassieke saxofoon laten klinken bij een uiteenlopend publiek. Het is hun energie, kwaliteit en sterke communicatie op het podium, dat hen geliefd maakt bij de luisteraar.

 

De Syrènes hebben gestudeerd aan de conservatoria van Amsterdam, Den Haag en Utrecht, en zijn als eerste blazersgezelschap verwelkomd op de prestigieuze Nederlandse Strijkkwartet Academie. Het Syrène Saxofoonkwartet heeft alle grote Nederlandse concertpodia en vele internationale podia weten te bespelen.

 

Voor een saxofoonkwartet zijn niet zonder meer vele composities beschikbaar. De Syrènes beschikken over zoveel muzikaliteit dat zij zelf diverse arrangementen hebben geschreven. In het programma van deze middag betreft het zelfs drie stukken. Een terecht compliment waard.

 

Het motto van Syrène is ‘friszoet & stevig’, een korte uitdrukking om hun talenten te formuleren: pittig, met vrouwelijke finesse en zeer begaafd. Het vrouwelijke element benadrukten zij door het organiseren van een ‘vriendinnendag’ in juni van dit jaar. Deze workshop voor enthousiaste aspirant saxofonisten werd een groot succes.