ZATERDAG 18 FEBRUARI 2017

 

Pianotrio Voces Intimae

&

Marieke Schneemann (fluit)

W.A. Mozart (1756-1791)

 

Pianoconcert in d, K. 466

Gearrangeerd voor piano, fluit, viool en cello

door J.N. Hummel

Allegro

Romanza

Allegro assai

P A U Z E


L. van Beethoven (1770-1827)

Symfonie in F, op. 69 Pastorale

Gearrangeerd voor piano, fluit, viool en cello

door J.N. Hummel

 

Allegro ma non troppo

‘Erwachen heiterer Empfindungen bei der

Ankunft auf dem Lande’

Andante molto mosso

‘Szene am Bach’

Allegro

‘Lustiges Zusammensein der Landleute’

Allegro

‘Gewitter, Sturm’

Allegretto

‘Hirtengesang: Frohe und dankbare Gefühle

nach dem Sturm’

 


Impressie van het concert in de volgende video.

TOELICHTING:

Johann Nepomuk Hummel (1778-1837) bewerkte veel muziek van andere componisten, van opera-ouvertures tot symfonieën en kamermuziek. Van bijzonder belang zijn de bewerkingen van zeven pianoconcerten van Mozart voor pianokwartet (fluit, viool, cello, piano), vooral vanwege de waardevolle informatie die zij verschaffen over de uitvoeringspraktijk van die tijd. Hummel bleef trouw aan de klassieke principes, de structuur en de muzikale taal, maar maakte wel gebruik van de vernieuwingen van de piano. Zo kreeg hij met zijn  keuze voor een pianokwartet een mooi evenwicht tussen de basso continuo-rol van de cello en piano, en de door de piano en viool gespeelde melodie, waarbij de fluit dan vooral voor de typische klank van de houtblazers moet zorgen. Hummels arrangement van het Pianoconcert in d van Mozart dateert uit 1827. Het was absoluut het populairste van Mozarts pianoconcerten. Andere componisten, onder wie Johann Baptist Cramer, Friedrich Kalkbrenner en Heinrich Anton Hoffmann, bewerkten dit pianoconcert ook, maar de versie van Hummel, zonder twijfel door zijn lessen bij Mozart, komt het dichtst in de buurt van de kwaliteit van het origineel.

 

Na een reis door Centraal-Europa en de Britse Eilanden, keerde Hummel terug naar Wenen, waar een grote rivaliteit tussen hem en Beethoven ontstaat: over pianospelen (zo zou Hummel kritiek hebben op Beethovens agressieve benadering, terwijl hem werd voorgehouden dat hijzelf nogal vlak en monotoon overkwam), over orkestdirectie (Beethoven zou hebben geklaagd over Hummels uitvoering van zijn mis in C) en, natuurlijk, over bewerkingen. Beethoven, ontevreden met Hummels versie van Fidelio voor 4-handig piano, zou vervolgens een ander hebben ingeschakeld. Hoewel Hummel geen symfonie heeft geschreven bewerkte hij rond 1826 toch alle symfonieën van Beethoven voor fluit, viool, cello en piano, een prestatie van formaat. Een meester in instrumentatie, buit hij de heterogeniteit in het kwartet uit door te spelen met de contrasten in klank en kleur van de verschillende instrumenten, zodat de luisteraar de orkestratie van de oorspronkelijke composities niet mist. Met deze bewerkingen werden de symfonieën toegankelijk gemaakt voor een groot publiek. 

DE MUSICI

Voces Intimae (letterlijk vertaald: inwendige stemmen) wil met de keuze van hun naam benadrukken dat zij de meer subtiele aspecten van het repertoire dat zij spelen tot uitdrukking willen brengen. Het Italiaans pianotrio is door het Belgische muziekblad Knock Focus betiteld als ‘het beste pianotrio ter wereld’. De drie musici streven ernaar om de muziek die zij spelen in zijn originele transparantie te laten klinken en rekening te houden met de periode waarin het werk is geschreven.

 

Voces Intimae trad op in o.a. de Wigmore Hall en St. John’s Smith Square in London, Library of Congress in Washington D.C., Frick Collection in New York, Da Camera Society in Los Angeles, Oberlin College (Ohio), het Oude Muziek Festival in Utrecht en De Singel in Antwerpen. Trouwe bezoekers herinneren zich nog ongetwijfeld hun succesvolle optreden op 16 november 2013 in de Hillegondakerk.

 

Er zijn reeds vele cd’s van dit beroemde trio uitgebracht, waaronder de drie pianotrio’s van de Franse componist Th. Gouvy. 

Een voorproefje van Voces Intimae in de volgende video.


Een voorproefje van het fluitspel van Marieke Schneemann.

Marieke Schneemann studeerde bij Frans Vester aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag waar zij haar solodiploma Cum Laude behaalde. Zij ontving de Nicolai prijs, Tromp Concours en de ‘Zilveren Vriendenkrans van het Concertgebouw’. Ze was solofluitiste van het RPhO, speelde in het Fodor Kwintet, Nederlands Blazers Ensemble en Amsterdamse Bach Solisten. Zij maakte cd’s met de pianisten Marietta Petkova en Ralph van Raat, op historische instrumenten met Bart van Oort, met multi-artiest Armando, het Rubens Quartet, het Orlando Quintet, en een solo cd met de Paganini Caprices.

 

Marieke maakt deel uit van het Orlando Quintet en is artistiek leider van Schneemann & Co., dat kamermuzikale voorstellingen brengt: een combinatie van muziek/tekst en beeld met performers zoals Armando, Nelleke Noordervliet en Toon Tellegen. Zij is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam en daarnaast actief als beeldend kunstenaar