ZATERDAG 16 SEPTEMBER 2017

Angela Brownridge

 

PROGRAMMA

 

L. van Beethoven (1770-1827)

Sonate in C, op. 2 nr. 3

Allegro con brio

Adagio

Scherzo

Allegro assai

 

C. Debussy (1862-1918)

2 Preludes

La fille aux cheveux de lin

Ce qu’a vu le vent de L’Ouest

 

F. Chopin (1810-1849)

Ballade nr. 1 in g, op. 23

 

P A U Z E 

 


L. van Beethoven

Sonate in f, op. 57 (‘Appassionata’)

Allegro assai

Andante con moto

Allegro ma non troppo

 

C. Debussy

L’isle joyeuse

 

F. Chopin

Ballade nr. 3 in As, op. 47


 

Impressie van zaterdag 16 september 2017


TOELICHTING

Beethoven schreef zijn eerste 3 pianosonates opus 2 tussen 1793 en 1795 en droeg ze op aan Haydn. In tegenstelling tot de sonates van Haydn en Mozart bestaan ze niet uit drie, maar uit vier delen en vormen ze daarmee als het ware het model voor zijn latere symfonieën en strijkkwartetten. De derde sonate is virtuoos, vooral in de cadensachtige passages aan het slot van het eerste deel. Het laatste deel, Allegro assai, gaat al in de richting van een pianoconcert, een vorm waar Beethoven toen al duidelijk mee bezig was. Sonate nr. 23, Appassionata, in 1807 uitgegeven, hoort tot de grensverleggende sonates waarin structuren losser worden. Zo is op het eerste gezicht de opeenvolging van de drie delen traditioneel, maar de verschillende delen hebben een geheel eigen karakter.

 

La fille aux cheveux de lin (Het meisje met vlasblond haar) heeft het karakter van een lied. De titel is afkomstig van een gedicht van Charles Leconte de Lisle uit diens Schotse liederen van 1874. Debussy’s melodie bevat pentatonische elementen die ook in Schotse volksmuziek voorkomen. Ce qu’a vu le vent de L’Ouest (Wat de westenwind zag) verwijst naar natuurimpressies. Het beroemde schilderij L’embarquement pour Cythère van Watteau (1684-1721) was de inspiratiebron voor L’isle joyeuse, een poëtische compositie vol lucht, lichtheid en gratie. Het is een van de stukken van Debussy die met de term impressionistisch worden geassocieerd.

 

 

De ballade als een louter instrumentaal verhaal is voor het eerst vorm gegeven door Chopin. In zijn eerste Ballade op. 23 worden de mogelijkheden om gevoelens die de taal niet kan beschrijven muzikaal uit te beelden meteen al volledig benut. Met alleen maar muzikale middelen worden angst en dreiging opgeroepen. In de Ballade op. 47 laat hij zich inspireren door een werk van de Poolse dichter Mickiewicz, Switezanka, over de meermin van Switez die een jonge man het meer in lokt. Haar verleidelijk gezang en het lieflijk kabbelend water bepalen de mysterieuze sfeer van deze ballade.

DE MUSICI

Angela Brownridge trad als zevenjarig wonderkind voor het eerst op. Ze kon even goed componeren als improviseren en was technisch briljant. Een jaar later werden diverse stukken van haar gepubliceerd. Op tienjarige leeftijd gaf zij haar eerste concert en trad daarna regelmatig op als soliste in Engeland en in het buitenland. Ze won een beurs voor de Edinburg University en kreeg na haar afstudeerperiode opnieuw een beurs om twee jaar in Rome te kunnen studeren bij Guido Agosti. Na het winnen van diverse competities kon zij haar studie voortzetten bij Maria Curcio in Londen, waar zij nu ook woont.

Angela trad op in alle grote concertzalen in Londen, bezocht Oost- en West-Europa, de VS, Canada en het verre Oosten. Ze soleerde bij vele toonaangevende orkesten en dirigenten en nam deel aan festivals zoals Bath, Edinburg, Warwick, Newport Rhode Island, Bratislava, Borneo, Hong Kong en Maastricht.

 

Haar cd-opnames zijn heel gevarieerd en bevatten onder meer de complete pianowerken van Barber, Gershwin en Kenneth Leigton, haar professor aan de Edinburg University. Wereldwijd werden deze opnames geprezen en diverse werden uitgeroepen als ‘Critic’s Choice’ door Hi-Fi News. Ze trad op in BBC tv-programma’s waar ze uitleg gaf over de muziek die zij speelde. Ze geeft ook vaak lezingen en masterclasses. Haar liefde voor het improviseren leidde soms tot uitstapjes naar de wereld van de jazz.

In het blad ‘Opus Klassiek’ van februari 2017 lezen we o.a. naar aanleiding van de Chopin cd die Angela in 2016 opnam: ‘…alsof er ineens een heel frisse wind door de kamer waait, er ‘iets’ gebeurt dat zich niet zomaar een naam laat geven, maar dat er duidelijk wel is. Wat zit er toch ongelooflijk veel muziek in Chopins muziek… Wát een contrasten tilt Brownridge uit deze stukken naar boven, hoezeer weet zij de tempi te ‘bespelen’, is haar spel net zo intuïtief als overdacht. Een fabelachtig goed recital.’

 

Naast de werken van Chopin, nam Angela ook in 2016 werken op van Beethoven en Debussy. Deze cd’s zijn alle uitgebracht op het label Challenge Classics. Na afloop zijn deze cd’s verkrijgbaar. Angela signeert deze met plezier voor u.