Zaterdag 20 januari 2024

20.15 uur

Havenstad Collectief

Lise de Munck (fluit), Jet Speetjens (hobo),

Nynke Dijkstra (klarinet), Alexander Mues (saxofoon), Anneke Attema (contrabas), Damyan Vermaas (bastrombone), Duco Akkerman en Hans de Munnik (trompet)

'Oud & Nieuw'

Klassieke muziek

in een nieuw jasje

P R O G R A M M A

volgt t.z.t.

Delen uit de Notenkraker

P.I. Tjaikovski (1840-1893)

Má Vlast (Moldau)

B. Smetana (1824-1884)

Jazz suite Nr. 2 Waltz 2

D. Sjostakovitsj (1906-1975)

Maria de Buenos Aires

A. Piazzolla (1921-1992)

Canzon II

G. Gabrieli (1557-1613)

Delen uit ‘Carmen’

G. Bizet (1838-1875)

Fuga in G-klein BWV 578, “kleine fuga”

J.S. Bach (1685-1750)

Koningin van de nacht

W.A. Mozart (1756-1791)

An der schönen blauen Donau

J. Strauss II (1825-1895)

Toelichting:

Welkom bij het Oud & Nieuw nieuwjaarsconcert van het Havenstad Collectief!

We zijn verheugd om samen met u het nieuwe jaar te vieren. Tijdens deze bijzondere avond zullen we zowel ‘oude’ nieuwjaarstradities in ere houden als het nieuwe jaar met een frisse blik en nieuwe muziek verwelkomen.

Als muziekstudenten hebben we een diepgewortelde liefde voor klassieke muziek. Die traditie vormt de basis van ons repertoire, maar als jong ensemble streven we er ook naar vernieuwend te zijn. We willen oude muziek een nieuw leven inblazen door het in een eigentijds jasje te steken en te voorzien van een unieke twist.

Onze passie voor deze vernieuwing met respect tot wat er al was, komt tot uiting in onze eigen arrangementen van oude en nieuwe muziekstukken. Met deze arrangementen brengen we nieuwe kleuren en dynamiek in de muziek, zodat het zowel vertrouwd als verrassend kan klinken. Onze unieke bezetting geeft ons de kans extra kleur toe te voegen aan de uitvoeringen.

Tijdens dit nieuwjaarsconcert wordt u ondergedompeld in een muzikale reis vol emotie, passie en virtuositeit. Laat je meevoeren door de betoverende klanken van de Weense walsen, die de tijdloze charme van oude tradities belichamen. Maar we nodigen u ook uit om het avontuur aan te gaan en te genieten van nieuwe muziek. Samen vieren we het begin van een nieuwe jaar vol mogelijkheden en muzikale ontdekkingen.

Het Havenstad Collectief kijkt ernaar uit om u te verrassen, te inspireren en een onvergetelijke muzikale ervaring te bieden.

Het Havenstad Collectief neemt u mee naar een andere wereld; een wereld waarin zowel oude als nieuwe muziek tot leven wordt gebracht. Het wereldbeeld en de verhalen van componisten worden opnieuw vertaald en op een nieuwe manier beleefd. Dit jonge Rotterdamse ensemble bestaat uit acht Nederlandse musici: drie koperblazers, vier houtblazers, en een contrabassiste. Zij hebben elkaar leren kennen via en op het conservatorium in Rotterdam (Codarts) en hebben zowel individueel als in groepsverband lessen gevolgd bij musici van o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Nederlands Blazers Ensemble.

De instrumenten zijn in de afgelopen jaren enorm doorontwikkeld, waardoor hun kleuren en karakters gebruikt kunnen worden om dieper in de muziek te duiken.

De muziek wordt door de musici zelf gearrangeerd, en regelmatig worden ook eigen composities uitgevoerd. Zij hebben elkaar leren kennen via/op het conservatorium in Rotterdam (Codarts) en hebben zowel individueel als in groepsverband lessen gevolgd bij musici van o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Nederlands Blazers Ensemble.