Zaterdag 17 februari 2024

Erster Nachtmusik

arr. Bram Faber

Uit Lieder eines fahrenden Gesellen

“Ging heut’ Morgen über’s Feld”

Uit symfonie nr. 5

Trauermarsch

Uit symfonie nr. 3

What the Wild Flowers tell me

Gustav Mahler/Bram Faber

Mahler’s Walzerfolge

Gustav Mahler/Radek Fedyk

Gustavski Kuckuck

Gustav Mahler

Uit Rückert-Lieder

“Ich bin der Welt abhanden gekommen”

arr. Bram Faber

Gustav Mahler/Bram en Jesse Faber

Kann der Gustav Kochen?

Toelichting:

Het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet (NAKK) bestaat uit de vier veelzijdige klarinettisten Sergio Hamerslag, Bart de Kater, Tom Wolfs en Jesse Faber. De vier heren zijn allen opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam en het is samenspel, hun liefde voor de hele klarinetfamilie en vooral het plezier in muziek maken, wat hen tot het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet maakt.

Het kwartet is al elf jaar een graag gezien en geliefd ensemble op de Nederlandse muziekpodia.

Het NAKK werd in 2015 genomineerd voor de Grachtenfestivalprijs en presenteerde in 2017 in het Concertgebouw in Amsterdam haar debuut-cd “Ode aan Amsterdam”, gevolgd door de sequel “New Amsterdam Stories” in 2019. In 2021 presenteerde het ensemble haar door pers en publiek enthousiast ontvangen derde cd “Wunderhorns” met muziek van Gustav Mahler.

Het ensemble maakte tournees naar landen met een bijzondere muziekcultuur, zoals Bulgarije, Portugal en Brazilië. Opgesnoven invloeden zijn terug te horen in diverse gevarieerde programma’s. Muziek bij iedereen brengen, is hetgeen waarin het NAKK het sterkst is; zo verraste het ensemble nietsvermoedende passagiers van de Amsterdamse tram 3 en konden lange rijen automobilisten genieten van een kort file-concert voor de open brug op de A1 bij Muiderberg. Voor de allerkleinste oren spelen de vier NAKKers de familievoorstelling Dromenblazers (i.s.m. Oorkaan) en Vreemde Vogels (i.s.m. het Koninklijk Concertgebouw), een muzikale wandeling door natuurgebieden van Staatsbosbeheer.

Om hun enthousiasme voor de klarinet te delen geven zij regelmatig workshops aan jonge talenten en aan amateurmuziekverenigingen. De klarinet in al zijn hoedanigheden, voor iedereen van alle leeftijden en in alle mogelijke muziekstijlen laten zien en horen, dat zijn allemaal pijlers van het NAKK dat altijd op zoek is naar muzikale uitdagingen en bijzondere samenwerkingen. Met een eigenzinnige kijk op klassieke muziek en spontaniteit op het podium weet het ensemble al snel de harten van het publiek te veroveren!

Wunderhorns

Op 15 mei 2020 zou het zover zijn: in de Kleine Zaal van het Koninklijk Concertgebouw zou het NAKK in het kader van het derde Gustav Mahlerfestival in het Koninklijk Concertgebouw een Mahlerprogramma in première brengen. En toen was daar een wereldwijde pandemie. De jongens van het NAKK lieten zich niet uit het veld slaan en zijn een paar maanden later toch naar het Concertgebouw getrokken om alle muziek die zij op het festival zouden spelen op te nemen.

Dit heeft geresulteerd in de cd “Wunderhorns”, door pers en publiek unaniem enthousiast ontvangen.

Vanavond speelt het NAKK muziek van die cd. Vanwege de belangrijke rol die de klarinet in de muziek van Mahler speelt is het NAKK zijn muziek een beetje als “van hun” gaan beschouwen en dankzij een enorme veelzijdigheid is de klarinet het ideale instrument om alle kanten van het emotionele palet, dat Mahler te bieden heeft, te doorgronden: van sierlijke Weense Walsmelodieën tot muziek waaruit grote verwondering over de natuur spreekt en van berustende, troostrijke liederen tot extatische Oostenrijkse volksmuziek!

Tijdens dit concert geeft het NAKK zijn eigen visie op het gehele oeuvre van Mahler: delen uit symfonieën en liederen en ook zogeheten remixes, waarin het NAKK op zijn eigen manier aan de haal gaat met Mahler’s muziek.