Zaterdag 20 april 2024

Hanna Shybayeva (piano) & Animato Kwartet

Inga Våga Gaustad en Tim Brackman (viool), Elisa Karen Tavenier (altviool),  Pieter de Koe (cello)

Werken van Béla Bartók (pianokwintetten) en Robert Schumann

Béla Bartók (1881-1945)

Pianokwintet in C, Sz.23 (1904, rev. 1920)

Andante

Vivace (Scherzando)

Adagio

Vivace

Robert Schumann (1810-1952)

Pianokwintet in Es, Op. 44 (1842)

Allegro brillante

In modo d'una Marcia. Un poco largamente

Scherzo. Molto vivace

Allegro ma non troppo

Hanna Shybayeva

De Nederlandse/Belarussische pianiste, geboren in 1979 in Minsk, begon haar pianostudie op zesjarige leeftijd. Door de jaren heen groeide Hanna van “wonderkind” uit tot de volwassen en boeiende pianiste die zij thans is, geprezen door pers en publiek vanwege haar muzikale en eigenzinnige interpretaties, haar energie en de rijkdom van haar kleurenpalet; de solistenrol geeft haar evenveel voldoening als een optreden als kamermuziekpartner.

Hanna had het voorrecht om nauw samen te werken met professoren als Dimitri Bashkirov, Ferenc Rados en Naum Grubert, iets wat een diepe invloed heeft gehad op haar ontwikkeling als musicus en pianiste. In 1999 heeft vervolgde Hanna haar studie bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag alwaar zij in 2005 haar graad als Master of Music behaalde met de hoogste onderscheiding.

Hanna treedt behalve in Nederland ook regelmatig op in het buitenland zoals in Italië, Duitsland, België, Zweden, Engeland, Ierland, de VS en Canada; zij was en is te zien op festivals zoals New Music Week Shanghai, George Enescu Festival Bucharest, Gaudeamus Week Netherlands, Festival Classique Den Haag, West Cork Chamber Music Festival, International Chamber Music Festival Utrecht, Gergiev Festival Rotterdam, Arte Amanti Belgium, Forte Music Fest Almaty, Grachtenfestival Amsterdam, Sound Of Stockholm Festival, Festival Ticino Musica Italy, Festival van Vlaanderen Belgium, Calgary Mountain View Festival.

Sinds 2008 is Hanna lid van het New European Ensemble, dat wordt beschouwd als een van de meest innovatieve en dynamische ensembles voor nieuwe muziek. In het zelfde jaar begint Hanna een kamermuziekproject "Symfonie in de Kamer", samen met het Ysaye Strijktrio, een project dat zich concentreert op bewerkingen van historische kamermuziek van symfonische werken.

Sterk beïnvloed en geïnspireerd door andere genres zoals moderne en jazzmuziek vormde Hanna in 2014 een duo met de Italiaanse jazzpianist en componist Gianluca di Ienno. Met “Pianologues” laten zij zich inspireren door modern, klassiek en jazzrepertoire en steken dat door middel van improvisatie in een nieuw jasje.

Animator Kwartet

Ontstaan in 2013, wordt alom gezien als een van de meest veelbelovende jonge strijkkwartetten in Nederland. het kwartet staat bekend om haar intense en krachtige spel, en grote podiumuitstraling. In hun programma's combineren de vier musici zowel klassieke werken uit het strijkkwartetrepertoire als, soms speciaal voor hen gemaakte, hedendaagse composities.

Het kwartet is in Nederland als ook daarbuiten op zowel grote als kleine podia te beluisteren, o.m. in het Amsterdamse Concertgebouw, Utrecht/TivoliVredenburg, Den Haag/Diligentia, Muziekgebouw Eindhoven en de Rotterdamse Doelen. Het Animato nam deel aan de Strijkkwartet Biënnale 2020 in Amsterdam en zal ook in de versie van 2024 weer haar opwachting maken.

Als onderdeel van het Postgraduate programma bij de Nederlandse Strijkkwartet Academie (NSKA), waar het kwartet gedurende drie jaar Artist in Residence is, volgt het Animato regelmatig lessen bij Marc Danel en Eberhard Feltz.

Na een tournee langs dertien grote zalen in Nederland ontving het Animato Kwartet in juni 2022 de publieksprijs van Dutch Classical Talent 2022! De jury: “Vier topspelers met een bruisende energie, ze pakken je in vanaf de eerste noot! Het kwartet staat in dienst van elkaar én van de muziek en is de grote belofte van de Nederlandse strijkkwartetten”.

In 2022 tijdens de 9e International Joseph Joachim Chamber Music Competition in Weimar ontving het kwartet de Speciale Prijs voor een buitengewoon getalenteerd ensemble. In hetzelfde jaar nam het Animato, op uitnodiging, deel aan de vooraanstaande Verbier Festival Academy en behoorde het kwartet tot de tien uitverkoren kwartetten om zich, gedurende vier rondes, te presenteren in de prestigieuze Banff International String Quartet Competition, waar zij diverse eervolle vermeldingen kregen.

In september 2021 won het Animato Quartet tijdens het Internationale Kamermuziek Concours van Trondheim zowel de Derde Prijs als de Speciale Juryprijs.

In 2017 werd het kwartet uit vele gegadigden geselecteerd voor het strijkkwartet-stipendium van Het Kersjes Fonds, met een uitreiking en optreden in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw, Amsterdam.