20 november 2021

20.15 uur

 

Daniël van der Hoeven

piano

 

 P R O G R A M M A

 

J.S. Bach (1685-1750)

Franse suite nr. 4 in Es groot, BWV 815

Allemande - Courante - Sarabande - Gavotte - Menuet - Air - Gigue

 

--

 

S. Prokofiev (1891-1953)

10 stukken uit Romeo en Julia

1. Folk dance

2. Scene

4. The young Juliet

6. The Montagues and Capulets

8. Mercutio

10. Romeo bids Juliets farewell

 

--

 

4 stukken uit L'eventail de Jeanne

Jacques Ibert (1890-1962)

Valse

Darius Milhaud (1892-1970)

Polka

Francis Poulenc (1899-1963)

Pastourelle

Florent Schmitt (1870-1958)

Kermesse-Valse

(bewerkt voor twee handen door

Daniël van der Hoeven)

 

--

 

M. Ravel (1875-1937)

La Valse

Dit concert is zonder pauze.

Na afloop is er gelegenheid voor ontmoeting conform de dan geldende Covid-regels.


Toelichting:

De soms ondergewaardeerde Franse suites zijn briljant in hun schijnbare eenvoud. In zeven dansvormen neemt Bach ons mee in een ongelooflijke diversiteit aan muzikale karakters. Hoewel deze 4e suite bijna 300 jaar geleden werd geschreven, blijft de muzikale expressie altijd actueel.

 

Hierna volgen verschillende prachtige werken die op hun eigen manier allemaal gelinkt zijn aan Sergei Diaghilev en het Parijs van de jaren 1920. Diaghilev heeft grote invloed gehad op de carrière en muziek van Sergei Prokofiev. Hun intensieve samenwerking legde de basis voor het ballet Romeo en Julia, waarvan Prokofiev zelf een bewerking voor solo piano maakte. De stukken zijn verhalend, energiek en briljant, maar ook lyrisch en dramatisch.

 

L’eventail de Jeanne is een samenwerking in 1927 van 10 Franse componisten voor een ballet gechoreografeerd voor kinderen. Het stuk is een afspiegeling van muzikaal Parijs van die tijd! We horen vier delen hieruit, van Ibert, Milhaud, Poulenc en Schmitt. Stuk voor stuk meesterwerkjes in hun eigen stijl.

 

Ravels spectaculaire solo piano-bewerking van La Valse vormt het sluitstuk. Oorspronkelijk geschreven als ballet voor Diaghilev, die het echter afkeurde: ‘Een meesterwerk, maar geen ballet: een portret van een ballet!’ Ravel was diep gekwetst …

 

Daniël van der Hoeven