Foto: Sarah Wijzenbeek
Foto: Sarah Wijzenbeek

 

19 februari 2022

14.15 uur (gewijzigde tijd)

 

Delta piano trio

 

Beethoven, Auerbach, Schubert

 

 

Vera Kooper (piano)

Gerard Spronk (viool)

Irene Enzlin (cello)

 

 

 P R O G R A M M A

 

Ludwig van Beethoven (1770-1826)

Pianotrio in c-klein, Op 1 nr. 3

Allegro con brio

Andante cantabile con Variazioni

Menuetto. Quasi Allegro

Finale. Prestissiomo

 

Lera Auerbach (1973)

Pianotrio nr. 3

Grandioso

Andante libero

Adagio religioso

Allegro brutale

 

Franz Schubert (1797-1828)

Notturno in Es-groot, D 897

Adagio

Dit concert is zonder pauze.

Na afloop is er gelegenheid voor ontmoeting conform de dan geldende Covid-regels.


Toelichting:

Toen Beethoven zijn ‘opus 1’ publiceerde, had hij niet alleen al veel meer geschreven, maar ook her en der concertsuccessen beleefd. De Pianotrio’s op. 1 waren bedoeld als visitekaartje: luister, hier is de nieuwe muziekstem. Het Delta Piano Trio speelt van de trio’s het meest brutale, opwindende: nummer 3.

 

Daarnaast hoort u van de Russisch-Amerikaanse componiste Lera Auerbach haar 3e pianotrio. Zij heeft een origineel en eigenzinnig oeuvre op haar naam staan en wordt geprezen om haar indringende, poëtische muziek. Door de geraffineerde afwisseling van tonale en atonale elementen zou je haar ‘postmodern’ of ‘eclectisch’ kunnen noemen, maar haar muziek is frisser, intenser, spannender, verrassender en afwisselender. Pianiste Vera Kooper ontdekte haar muziek jaren geleden en wist haar triogenoten aan te steken met de liefde voor haar muziek. Muziek die het Delta Piano Trio past als een handschoen. ‘We spelen haar werk veel en graag. Heel bijzonder en leuk is dat ze nu haar Derde pianotrio aan ons heeft opgedragen!’

 

Het concert wordt afgesloten met de Notturno D 897 van Schubert, dat hoogstwaarschijnlijk tegelijk met zijn beide grote pianotrio’s is ontstaan. Het is een Adagio dat als een afzonderlijke ‘nocturne’ is gepubliceerd, maar oorspronkelijk bedoeld was als het tweede deel van het eerste pianotrio op. 99/D 898. Dat Schubert uiteindelijk voor een ander tweede deel heeft gekozen heeft mogelijk te maken met het tempo: het tweede deel van het pianotrio heeft de tempoaanduiding Andante un poco mosso, duidelijk minder langzaam dan het Adagio van de Notturno.

Over de musici:

Delta Piano Trio Hoewel violist Gerard Spronk, celliste Irene Enzlin en pianiste Vera Kooper alle drie uit Nederland komen, leerden zij elkaar pas in Salzburg kennen, in de herfst van 2013. Na een Hollands avondje pannenkoeken bakken besloten ze samen wat pianotrio’s in te studeren en les te nemen bij o.a. Wolfgang Redik (Wiener Klaviertrio) en Rainer Schmidt (Hagen Kwartet). Al bij de eerste repetitie werd duidelijk dat er iets bijzonders aan deze samenwerking was en zij gingen zich voorbereiden op een internationaal concours in Vilnius, Litouwen. Daar wonnen ze de eerste prijs en, belangrijker nog, ontdekten hoe leuk het was samen te reizen en muziek te maken. Ze deelden dezelfde blijdschap bij het ontdekken van een vegetarisch restaurant en hun vergelijkbare gevoel voor humor bracht hen door oncontroleerbare lachbuien bij verschillende officiële gelegenheden in de problemen.

 

Deze informatie lijkt wellicht niet zo relevant, maar in kamermuziek zijn dit soort kleinigheden en wederzijds begrip erg belangrijk. Muziek is geheimzinnig genoeg, maar kamermuziek is een nog mysterieuzer fenomeen: zo kunnen er op het podium puur telepathische momenten ontstaan, waarin je haast de gedachten van je partners kunt lezen, de volgende muzikale stroom voorspellen en toch nog verrast worden door een volgende frase. Het is een vorm van magie die een oneindige bron van inspiratie vormt.

 

Sindsdien hebben zij veelvuldig opgetreden in Europa, Rusland, Israël, China, Korea en de Verenigde Staten en op internationale concoursen meerdere prijzen gewonnen. In april 2017 verscheen hun eerste cd met werken van Borodin en Tanayev. Ook hun tweede, met werken van Lera Auerbach en Shostakovich kreeg lovende recensies in de internationale pers. Zo trekken ze over de planeet als een soort reizend circus en ontdekken de wereld van de muziek met 6 oren, 6 handen en 96 snaren en één gedeelde factor: een grote liefde voor kamermuziek.